چه کارهایی کنیم تا شارژ باتری موبایل زود تمام نشود؟
نوشته شده توسط : مهدی فتح اله زاده

شارژ باتری موبایل

با رعایت مواردی جزیی می توانید در زمان بیشتری از شارژ باتری موبایل خود استفاده کنید.  آیا می دانید که چگونه باتری گوشی خود را سالم نگه دارید؟ احتمالا نه. در حقیقت، ممکن است شما با عادات غلط شارژ کردن، عمر باتری گوشی تان را کوتاه کرده باشید. در ادامه با آموزش شارژ باتری موبایل با ما همراه باشید.

شارژ باتری موبایل برای اولین بار چقدر باید باشد؟

زمانی که برای اولین  بار گوشی را شارژ می کنید ظرفیت باتری مشخص می شود. ساختار باتری های لیتیومی با سایر باتری ها متفاوت است و شارژهای اولیه در آن ها اهمیت زیادی دارند. اولین استفاده از گوشی نباید با شارژ همراه باشد به این معنی که ابتدا اجازه دهید شارژ اولیه بطور کامل تخلیه شود(باطری دستگاه خالی شود) و سپس گوشی را بطور کامل شارژ کنید.

زمانی بین 6  تا 8 ساعت برای شارژ اولیه کافی خواهد بود. اگر کار ضروری با دستگاه ندارید آن را حین شارژ کردن خاموش کنید. معمولا بعد از یکی دو ساعت گوشی پیغام پایان شارژ را نشان خواهد داد اما در دفعه اول به این پیام توجه نکنید و اجازه دهید شارژ باتری موبایل برای اولین بار (6 تا 8 ساعت) همچنان ادامه داشته باشد.

روش های استفاده صحیح از شارژ باتری موبایل : 

  • قبل از اینکه شارژ باتری موبایل کاملا تمام شود آن را شارژ کنید

  وقتی که شما آنقدر از گوشی خود استفاده می کنید تا باتری آن کاملا تخلیه گردد، عمر باتری گوشی شما کاهش می یابد.

 سامسونگ نیز این موضوع را در وبسایتش با تیتر راهنمایی هایی در مورد چگونگی افزایش عمر باتری گوشی، مورد بررسی قرار داده و تایید می کند.

قبل از اینکه شارژ باتری موبایل کاملا تمام شود آن را شارژ کنید

  روش صحیح شارژ باتری موبایل با استفاده از کابل شارژهای اصل

 از آداپتور متناسب با گوشی خود استفاده کنید. برخی از آداپتورها ممکن است از نظر شدت جریان(آمپر) با گوشی شما سازگار نباشند. البته امروزه استانداردهایی برای آداپتورها وجود دارد و اغلب گوشی ها نیز بر اساس این استانداردها عمل می کنند. به همین دلیل می توان از یک شارژر برای چندین نوع گوشی مختلف استفاده کرد منوط به اینکه از متناسب بودن آمپر باتری و شارژر اطمینان حاصل کنید. یکی از دلایل داغ شدن باتری هنگام شارژ می تواند متناسب نبودن آمپر خروجی شارژر با آمپر ورودی باتری موبایل باشد.

شارژ گوشی در هوای گرم نیز باعث آسیب دیدن باتری خواهد شد. این اتفاق معمولا در اتومبیل ها بسیار دیده می شود. اگر هوای داخل اتومبیل گرم است و یا گوشی زیر نور آفتاب قرار دارد بهتر است آن را تا زمان خنک شدن اصلا شارژ نکنید. استانداردهای ایمنی برای باتری ها باعث می شوند تا امنیت آنها افزایش پیدا کند با این حال مواردی بوده است که شارژ باتری در هوای بسیار گرم به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی باعث انفجار باتری و آسیب هم شده است.

  •  اتصالات شارژ باتری موبایل را تمیز نگهدارید

اگر اتصالات و پین هایی که به باتری متصل می شوند تمیز نباشند، جریان برق به درستی انتقال پیدا نمی کند. این آلودگی ها می توانند باعث افزایش مقاومت در مسیر جریان شوند که این مساله به باتری و گوشی آسیب می زند.

این موضوع تنها در مورد پایه های درونی گوشی نیست بلکه شامل خروجی آداپتور نیز می شود. بهتر است در دوره های زمانی مشخص این اتصالات را تمیز کنید. اگر در محل سکونت شما رطوبت هوا زیاد است ترکیبات فلزی در محل پایه ها با رطوبت هوا واکنش می دهند و ایجاد اکسید می کنند.

  •  با لپ تاپ و ماشین گوشی خود را شارژ نکنید

پورتهای USB لب تاب و وسایل نقلیه، جریان الکتریسته کمتری را نسبت به آنچه گوشیتان نیاز دارد فراهم می کند که منجر به دیر شارژ شدن گوشی و کاهش عمر باتری آن می شود. بنابراین سعی کنید که هرگز گوشی را با ماشین و یا لب تاپ شارژ نکنید.

 

  • در تمام مدت شب گوشی خود را به شارژ نگذارید.

بحث های زیادی پیرامون اثرات شارژ گوشی های هوشمند در کل شب وجود دارد. ولی با توجه به اینکه شارژ ۱۰۰% باعث آسیب بیشتر به طول عمر باتری می شود، پس احتمالا باید آن را در کل شب به شارژ نگذارید و پس از اتمام شارژ گوشی را جدا کنید.

در تمام مدت شب گوشی خود را به شارژ نگذارید.

  • کاور گوشی را هنگام شارژ کردن بردارید

بهتر است بدانید که گرما دشمن باتری شماست. بنابراین هنگامی که میخواهید گوشیتان را به شارژ بزنید حتما کاور آن را در بیاورید. چرا که حین شارژ گوشی، دمای آن بالا می رود. خارج کردن کاور به کاهش اثر گرما کمک می کند.

کاور گوشی را هنگام شارژ کردن بردارید - شارژ باتری موبایل

  • وسایل جانبی را هنگام شارژ باتری موبایل بردارید

هنگامی که گوشی را به شارژ وصل میکنید وسایل جانبی مانند هندزفری و ………. را از آن جدا کنید. اینکار سرعت شارژ شدن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

  • به دفعات شارژ باتری دقت کنید

باتری ها معمولا از نظر دفعات شارژ محدودیت هایی نیز دارند. البته این محدودیت ها زیاد نیست و برای سال ها کافی خواهد بود با این حال برخی موارد می تواند به دوام باتری کمک کند. در هر بار شارژ، باتری را بطور کامل شارژ کنید و تا قبل از پایان آن، آداپتور را جدا نکنید. شارژ بیش از اندازه هم برای گوشی مناسب نیست و بهتر است زمانی که پیام پایان شارژ ظاهر شد شارژر را جدا کنید. برخی افراد طبق عادت شب ها تا صبح باتری را شارژ می ؛ که بزرگترین دلیل کاهش عمر باتری شارژ کردن شب تا صبح باتری است.زیرا هر کدام از سلول های باتری ظرفیت معینی دارند و اگر بیش از حد ظرفیت مجازشان پر شوند، از بین می روند و کم کم با از بین رفتن هر کدام از سلول های باتری عمر باتری موبایل شما به تدریج کم می شود.

  •  باتری موبایل را سرد نگهدارید

باتری های لیتیومی زمانی که در سرما قرار می گیرند، دچار برخی فعل و انفعالات شیمیایی می شوند که می تواند به احیای ظرفیت از دست رفته آن ها تا حدی کمک کند. به همین دلیل باتری های مستعمل را می توان درون یخچال یا فریزر قرار داد.در نظر داشته باشید این روش از نظر علمی ثابت شده است .با این حال الزاما به معنی کارکرد صحیح باتری بعد از آن نیست. بطور خلاصه می توان گفت امتحان این روش ضرری ندارد ولی با انجام آن نباید  انتظار یک باتری نو و صد در صد سالم  را داشته باشید.

  •  نور صفحه نمایش را تنظیم کنید

شدت نور پس زمینه مانیتور ، مدت زمان لازم برای خاموش شدن LCD دراثر عدم استفاده (حالت Stand by) و بلندی صدای زنگهای مختلف از مهمترین آنها هستند. تلفن شما مدت زمانی بعد از بی کار بودن نمایشگر را خاموش می کند(حالت StandBy) این زمان در تنظیمات صفحه نمایش شما قابل دسترسی است. نمی توانید باور کنید کم کردن این زمان چقدر در کاهش مصرف باطری موثر است. حتما به این مورد توجه کنید.

  • از حالت ویبره زیاد استفاده نکنید

تلفن زیبای شما برای لرزاندن خودش انرژی زیادی مصرف می کند. اگر اوضاع باطری خراب است بهتر است از خیر ویبره بگذرید و اجازه بدهید برایتان در مواقع لازم آواز بخواند!

  •  نرم افزارهای موبایلتان را بروزرسانی کنید

همیشه به دنبال آخرین نسخه سیستم عامل، firmware و نرم افزارهای نصب شده روی موبایل تان باشید. زیرا برنامه نویسان و شرکت های تولید کننده موبایل همیشه به دنبال کاهش مصرف باطری هستند و ورژن های جدیدتر مصرف باطری کمتری نسبت به اجدادشان دارند. 

 


   باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم؟ 

قائده کلی برای شارژ نگه داشتن باتری این است که همواره آن را بالای 50 درصد نگه دارید. با شارژ به موقع باتری دستگاه خود، کاری کنید که درصد آن همواره بالای 50 بماند. هیچگاه نگذارید باتری شما به طور 100 درصد شارژ شود. بعضی از ما اغلب اوقات که کار اضطراری ای با دستگاه خود داریم و میخواهیم آن را به مدت طولانی استفاده کنیم، شارژ آن را به 100 درصد می‌رسانیم، این کار بسیار اشتباه است و به عمر باتری لطمه می‌زند. در نتیجه بهترین حالت این است که شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. همچنین به هیچ وجه اجازه ندهید شارژ آن از 20 درصد پایین تر بیاید زیرا عملکرد باتری به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 باتری موبایل را چند درصد شارز کنیم؟ شارژ باتری موبایل

 

 




:: برچسب‌ها: شارژ باتری موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 931
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: